Smar syntetyczny litowy-kompleks
Smar syntetyczny litowy-kompleks
Choć smar litowo-kompleksowy istnieje od 1947 roku (Lester W. McClennan otrzymał patent ) to dopiero od lat 80. smary litowo-kompleksowe zaczęły zyskiwać popularność na rynku i wypierać proste smary litowe jako ulubione smary w branży.
Smary oparte na syntetycznych olejach bazowych i zagęszczaczu litowo-kompleksowym łączą zalety syntetycznych środków smarnych i stabilności mechanicznej mydeł litowych. Poniżej przedstawiam ich główne zalety i wady.
Zalety smaru syntetycznego zagęszczonego litowym-kompleksem:
1. Wysoka odporność na temperaturę
- Smary litowo-kompleksowe mają wyższą odporność termiczną niż standardowe smary litowe, zwykle do 160-200°C
- Nie rozkładają się ani nie ulegają degradacji w wysokich temperaturach, co wydłuża ich żywotność.
2. Doskonała odporność na obciążenia
- Dzięki dodatkom EP (Extreme Pressure) i dobrej stabilności mechanicznej smary te zapewniają doskonałą ochronę przed zużyciem, nawet w warunkach wysokich nacisków i tarcia
- Odpowiednie do łożysk wysokoobciążonych, przekładni oraz mechanizmów przemysłowych.
3. Bardzo dobra stabilność mechaniczna
- W przeciwieństwie do konwencjonalnych smarów litowych, smary litowo-kompleksowe nie tracą swoich właściwości nawet pod wpływem długotrwałych obciążeń i wibracji.
- Nie wykazują tendencji do wyciekania ani separacji oleju bazowego.
4. Dobra odporność na wodę i korozję
- Lepsza odporność na wodę niż standardowe smary litowe, dzięki czemu nadają się do zastosowań w środowiskach wilgotnych lub narażonych na kontakt z wodą (np. maszyny rolnicze, przemysł spożywczy)
- Chronią przed rdzą i korozją, co wydłuża żywotność łożysk i mechanizmów.
5. Długi okres eksploatacji (dłuższe interwały smarowania)
- Dzięki stabilności termicznej i chemicznej smary syntetyczne wymagają rzadszego stosowania niż smary na bazie oleju mineralnego
- Redukuje to koszty konserwacji i częstotliwość przestojów.
6. Szeroki zakres temperatur pracy
- Smary syntetyczne oparte na bazie PAO (polialfaolefiny) mogą pracować w ekstremalnie niskich temperaturach (-50°C) oraz w wysokich (+200°C)
- Odpowiednie do zastosowań w warunkach arktycznych, lotnictwie, czy w przemyśle energetycznym.
7. Kompatybilność z wieloma materiałami
- Smary te są zazwyczaj kompatybilne z elastomerami i tworzywami sztucznymi, co czyni je odpowiednimi do szerokiego zakresu zastosowań przemysłowych.
Wady smaru syntetycznego zagęszczonego litowym-kompleksem:
1. Wyższa cena
- Syntetyczne smary litowo-kompleksowe są droższe niż standardowe smary litowe czy wapniowe
- Wysokie koszty zakupu mogą być barierą, szczególnie dla firm o ograniczonym budżecie.
2. Możliwe problemy z kompatybilnością z innymi smarami
- Smary litowo-kompleksowe mogą nie być w pełni kompatybilne z niektórymi standardowymi smarami litowymi lub wapniowymi
- Wymagana jest całkowita wymiana smaru przy przejściu na nowy produkt, aby uniknąć problemów z separacją oleju i utratą właściwości smarnych.
3. Możliwe gorsze właściwości w niektórych warunkach ekstremalnych
- W ekstremalnie wilgotnym środowisku smary wapniowe i wapniowo-sulfonianowe mogą wykazywać lepszą odporność na wypłukiwanie wodą
- W przypadku bardzo wysokich obciążeń smary na bazie sulfonianu wapnia mogą oferować lepszą ochronę.
4. Możliwa ograniczona dostępność w niektórych regionach
- Niektóre specjalistyczne smary syntetyczne mogą być trudne do zdobycia w lokalnych punktach sprzedaży i wymagać zamówienia bezpośrednio u producenta lub wyspecjalizowanego sprzedawcy smarów.
Kiedy warto stosować smar syntetyczny litowo-kompleksowy?
- W wysokich temperaturach (np. silniki elektryczne, łożyska pieców przemysłowych)
- W warunkach wysokich obciążeń mechanicznych (np. przekładnie, maszyny budowlane, przemysł motoryzacyjny)
- W miejscach, gdzie wymagana jest odporność na wodę (np. przemysł spożywczy, rolniczy)
- Tam, gdzie zależy na wydłużeniu okresów między smarowaniami i redukcji kosztów konserwacji.
Smary syntetyczne litowo-kompleksowe oferują doskonałą odporność na temperaturę, wysokie obciążenia i wodę, ale są droższe i wymagają ostrożnego doboru do istniejących układów smarnych. Ich stosowanie przynosi korzyści tam, gdzie liczy się trwałość, ochrona i długie interwały między okresowymi smarowaniami.
W ostatnim okresie smar firmy Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2 z zagęszczaczem litowo-kompleksowym stał bardzo atrakcyjnym wyborem w tym zakresie ze względu na cenę i dostępność.
Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2 to uniwersalny wielozadaniowy smar syntetyczny na wysokie temperatury opracowany na potrzeby przemysłu i rolnictwa .Zagęszczacz litowy-compex o zastosowane dodatki sprawiają jego wszechstronną przydatność w przemyśle morskim ,motoryzacyjnym i energetycznym . Zawiera szereg dodatków w tym dodatki zapewniające wysoką odporność na ekstremalne warunki pracy oraz dostęp wody morskiej i wysokie temperatury. Znakomite właściwości przeciw-zużyciowe, antykorozyjne czynią go niezastąpionym w wielu węzłach smarnych. Smar zalecany jest do łożysk pracujących w wysokich temperaturach pod wysokim obciążeniem;
Cechy szczególne smaru Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2:
Właściwości przeciw zatarciowe i antykorozyjne
Odpornoś
na wodę w tym wodę morską
Wysoka temperatura kroplenia
Wysoka stabilność oksydacyjna
Dobra pompowalność nawet w niskich temperaturach
Podstawowe parametry
Norma |
Nazwa |
Jednostka |
Wynik |
Nazwa firmowa produktu : VPRO LI Complex S 220 EP2 |
|||
Kolor |
Czerwony |
||
Baza olejowa |
syntetyczna |
||
Zagęszczacz |
Litowy complex |
||
ASTM D 217 |
Konsystencja NLGI |
2 |
|
DIN ISO 2137 |
Penetracja po ugniataniu w temp. 25 °C |
295 |
|
DIN ISO 2176, IP 396 |
Temperatura kroplenia |
°C |
>= 290 |
ASTM D 7152 |
Lepkość oleju bazowego przy 40°C |
cSt |
220 |
ASTM D 7152 |
Lepkość oleju bazowego przy 100°C |
cSt |
18 |
DIN 51350-4 |
Obciążenie zespawania test 4-ro kulowy |
N |
3090 |
Temperatura pracy |
°C |
- 50 °C +160° |
|
Normy i atesty |
DIN 51502: Smar KPHC2P-50 |
||
Normy i atesty |
Smar ISO 6743-9; Smar ISO L-XCEHB2 |
||
Opakowanie Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2-kartusz |
420ml |
||
VPRO LI Complex S220 EP2 Wkręcany kartusz z M10x1 |
500g Reiner |
||
Opakowanie Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2 |
18kg beczka |
||
Opakowanie Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2 |
50kg beczka |
||
Opakowanie Vegatol VPRO LI Complex S220 EP2 |
180kg beczka |
Produkty o podobnym składzie lub zastosowaniu
MOL Ultrans Synt HC 220, Mobilith SHC 220, Shell Gadus S5 V42P 2.5, Molytex EP 2,
Mobilgrease XHP 222, ULTRAPLEX LT, Shell Gadus S3 V460D 2.