Maraton MTB

Maraton MTB

Maraton MTB to zawody rowerowe dedykowane kolarzom górskim, które w ostatnich latach coraz częściej przybierają formę rodzinnego pikniku rowerowego. To nie tylko rywalizacja na dwóch kółkach, ale także doskonała okazja do miłego spędzenia czasu z bliskimi. W takich wydarzeniach zawodnicy mierzą się na trasach o różnej długości – od krótszych dystansów Hobby, liczących około 20 km, przez średnie Mega (40-50 km), aż po najdłuższe i najbardziej wymagające Giga, które sięgają 75-90 km.

Większość tras maratonów MTB jest poprowadzona po długich, malowniczych pętlach, które nie wymagają od zawodników ekstremalnych umiejętności technicznych. Jednakże są wyjątki – cykle maratonów górskich potrafią być prawdziwym sprawdzianem zarówno dla roweru, jak i psychiki uczestników, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.

Po zakończeniu rywalizacji uczestnicy mają okazję odpocząć w przyjemnej, piknikowej atmosferze, spędzając czas w gronie innych miłośników jazdy górskiej. Dzięki temu maratony MTB to nie tylko wyzwanie sportowe, ale także szansa na nawiązanie nowych znajomości i wspólne cieszenie się pasją do jazdy rowerem po wymagającym terenie.

Aby wziąć udział w zawodach MTB trzeba dokonać wyboru sprzętu na jakim pojedziemy.

Jaki rower wybrać na maraton MTB (XCM)?Jaki rower będzie najlepszy.

1. Hardtail czy Full?

  • Hardtail (tylko przedni amortyzato
  • - To najczęstszy wybór na początek. Jest lżejszy i prostszy w serwisowaniu w porównaniu z rowerem z pełnym zawieszeniem
  • - Sprawdzi się szczególnie wtedy, gdy maratony będą prowadziły głównie po twardszych nawierzchniach i szutrach, a nie po bardzo wyboistych, górskich szlakach
  • - Już nawet podstawowy amortyzator powietrzny (zamiast sprężynowego) pozwoli znacząco poprawić komfort i zmniejszyć wagę sprzętu.

  • Full (pełne zawieszenie: przód + tył
  • - Zapewnia wyższy komfort na długim dystansie i ułatwia jazdę w trudniejszym terenie.- Pozwala pokonywać wyboiste ścieżki z mniejszym zmęczeniem (zwłaszcza pleców), co może mieć duże znaczenie w trakcie maratonu trwającego wiele godzin. Jest jednak zazwyczaj droższy i cięższy niż hardtail, dlatego warto przemyśleć, czy na pewno wykorzystasz potencjał tylnego amortyzatora w danej formule maratonu.

2. Rozmiar kół – 29" czy 27,5"?

  • 29 cali

    - Obecnie najpopularniejszy wybór w maratonach MTB. Duże koła lepiej tłumią nierówności i zapewniają lepszą trakcję, co przekłada się na większą stabilność przy wyższych prędkościach.- Na długich, szutrowych trasach pozwalają łatwiej utrzymać prędkość i sprawniej pokonywać przeszkody.

  • 27,5 cala (650B
  • - Rowery z tym rozmiarem kół są zwinne, zwłaszcza w technicznym terenie.- Mogą być lżejsze i bardziej „zabawowe” niż 29, choć w maratonach nie zawsze przekłada się to na wyraźną przewagę
  • Mullet (mieszany rozmiar kół)
    - Rzadziej spotykane w XCM, częściej w enduro. Zapewnia zwinność z tyłu (27,5") i przyczepność z przodu (29"). W maratonach jednak kluczowa bywa stabilność i toczenie, dlatego pełne 29" jest dominujące.

3. Amortyzacja i SAG

  • Amortyzator powietrzn
  • - Lepiej dostosujesz do swojej wagi i stylu jazdy
  • - Możliwość regulacji ciśnienia i tłumienia pomaga znaleźć balans między komfortem a efektywnością pedałowania
  • SA
  • - Oznacza poziom ugięcia zawieszenia podczas jazdy w normalnej pozycji
  • - Dla rowerów maratonowych najczęściej ustawia się go na poziomie 20–30% skoku amortyzatora. Dzięki temu rower pozostaje odpowiednio „aktywny” w terenie, nie tracąc za dużo energii na bujanie.

4. Pedały – SPD czy platformy?

  • Pedały zatrzaskowe (SPD
  • - Bardzo popularne w XCM: poprawiają efektywność pedałowania, bo „ciągniesz” korbę do góry i naciskasz w dół.
    - Na długim dystansie korzystne są również ze względu na stabilne połączenie buta z pedałem i mniejsze ryzyko zsunięcia się stopy
  • Pedały płaskie (platformy)
    - Dają swobodę szybkiego wypięcia nogi
  • - Łatwiejsze w użyciu dla osób początkujących, nie wymagają specjalistycznego obuwia z blokami.
    - W maratonach wybierane rzadziej, chyba że ktoś chce maksymalnej uniwersalności w terenie (np. duże ilości pieszych podejść).

5. Wybór roweru – podsumowanie

  • Na początek: Hardtail z kołami 29" i powietrznym amortyzatorem z przodu to świetna opcja – pozwoli Ci wystartować w maratonach MTB i będzie dość uniwersalny.
  • Jeśli planujesz więcej górskich tras, gdzie jest sporo kamieni i korzeni, a cena i waga nie są główną przeszkodą, rozważ rower z pełnym zawieszeniem (full).
  • Koła 29" są najbardziej polecane do długodystansowych wyścigów, pozwalając łatwiej pokonywać przeszkody i utrzymać tempo.
  • Pedały SPD zwiększą efektywność pedałowania, ale wymagają nabrania nieco wprawy w wyjmowaniu buta.

Maraton MTB (XCM) to fantastyczna przygoda i sposób na sprawdzenie swoich możliwości. Niezależnie od tego, czy wybierzesz hardtaila, czy fulla, 27,5 czy 29 cali – najważniejsze jest dobre przygotowanie fizyczne i radość z jazdy. Rower możesz zawsze dostosować do siebie poprzez regulację ciśnienia w oponach, ustawienie amortyzacji i wybór ulubionych akcesoriów. Pamiętaj ,że zakup roweru to nie wszystko. Musisz go jeszcze odpowiednio przygotować na zawody .

Na maraton MTB warto szczególnie zadbać o kilka kluczowych punktów smarowania w rowerze, aby zapewnić jego niezawodne działanie przez cały dystans. Oto najważniejsze elementy, które warto nasmarować:

  • Łańcuch:
    Przede wszystkim łańcuch wymaga odpowiedniego smarowania. Upewnij się, że jest czysty, a następnie nałóż odpowiedni smar – do warunków suchych
    DRY LUBE OLEJ NA SUCHE WARUNKI- mokrych WET LUBE OLEJ NA MOKRE WARUNKI lub uniwersalny SILK LUBE OLEJ Z SILIKONEM, w zależności od prognozy pogody i charakteru trasy. Po aplikacji usuń nadmiar smaru, aby uniknąć przyklejania brudu
  • Przerzutki:
    Punkty obrotu wózka tylnej i przedniej przerzutki (jeśli masz taką) warto lekko przesmarować- olejem użytym do łańcucha. Dzięki temu przerzutki będą pracować płynniej i bardziej precyzyjnie
  • Punkty styku linki z pancerzami:
    Jeśli rower korzysta z tradycyjnych linek i pancerzy (a nie hydrauliki), nanieś kroplę smaru w miejscach, gdzie linki wchodzą i wychodzą z pancerzy
     CABLING SMAR DO LINEK I PANCERZ
  • . To zmniejszy tarcie i poprawi działanie przerzutek i hamulców
  • Punkty obrotu hamulców mechanicznych (jeśli takie posiadasz):
    Jeśli Twój rower ma mechaniczne hamulce, warto nasmarować punkty obrotu, co pomoże zachować płynność i precyzję hamowania
  • Pedały:
    Gwinty pedałów można delikatnie posmarować smarem, aby ułatwić ich montaż i demontaż oraz zapobiec korozji. Niektóre pedały zatrzaskowe mogą także wymagać lekkiego nasmarowania sprężyn czy punktów styku, ale zawsze sprawdź instrukcję producenta.

Dbanie o te elementy zapewni płynność pracy napędu, lepsze hamowanie oraz komfortową jazdę w trakcie zawodów MTB, bez względu na długość trasy i panujące warunki.

Powodzenia na starcie i do zobaczenia na trasie!